VolksLiga​ ​vraagt​ ​directe​ ​opschorting​ ​plannen​ ​LEZ


Mechelen​ ​-​ ​Tegen​ ​volgende​ ​zomer​ ​wil​ ​het​ ​stadsbestuur​ ​overgaan​ ​tot​ ​de​ ​invoering​ ​van een​ ​lage​ ​emissiezone​ ​(LEZ).​ ​In​ ​deze​ ​zone​ ​mogen​ ​bepaalde​ ​oude​ ​diesels​ ​en​ ​op​ ​latere termijn​ ​ook​ ​oude​ ​bezinewagens​ ​niet​ ​meer​ ​rijden,​ ​op​ ​straffe​ ​van​ ​een​ ​hoge​ ​boete.​ ​In Antwerpen,​ ​waar​ ​deze​ ​zone​ ​al​ ​bestaat,​ ​blijkt​ ​nu​ ​dat​ ​ondanks​ ​de​ ​maatregel​ ​de luchtvervuiling​ ​eerder​ ​is​ ​toegenomen.​ ​Voor​ ​de​ ​nieuwe​ ​Mechelse​ ​partij​ ​VolksLiga,​ ​die eerder​ ​al​ ​tegen​ ​de​ ​plannen​ ​was,​ ​is​ ​dit​ ​het​ ​signaal​ ​om​ ​de​ ​princiepsbeslissing​ ​in Mechelen​ ​terug​ ​te​ ​draaien.

Voor​ ​lijsttrekker​ ​Henning​ ​Van​ ​Duffel​ ​is​ ​dit​ ​ondertussen​ ​het​ ​derde​ ​duidelijke​ ​bewijs​ ​dat​ ​een lage​ ​emissiezone​ ​haar​ ​doel​ ​voorbijschiet.​ ​De​ ​twee​ ​voorgaande​ ​bewijzen​ ​betroffen internationale​ ​studies:​ ​“In​ ​de​ ​eerste​ ​studie​ ​uit​ ​2013​ ​beweren​ ​de​ ​onderzoekers​ ​dat​ ​de luchtkwaliteit​ ​erop​ ​zou​ ​verbeteren​ ​met​ ​hooguit​ ​3​ ​procent​ ​en​ ​de​ ​tweede​ ​studie​ ​uit​ ​2015 weerlegt​ ​dit​ ​cijfer​ ​door​ ​resultaten​ ​te​ ​publiceren​ ​dat​ ​er​ ​op​ ​1​ ​specifiek​ ​onderdeeltje​ ​fijn​ ​stof​ ​na geen​ ​verbeterde​ ​luchtkwaliteit​ ​is,”​ ​zegt​ ​hij.

Van​ ​Duffel​ ​spoort​ ​de​ ​Mechelse​ ​beleidsmakers​ ​aan​ ​om​ ​de​ ​LEZ​ ​af​ ​te​ ​voeren,​ ​nog​ ​voor​ ​er kosten​ ​worden​ ​gemaakt​ ​om​ ​de​ ​maatregel​ ​in​ ​voege​ ​te​ ​laten​ ​gaan.​ ​Hij​ ​vind​ ​het​ ​“tenenkrullend” dat​ ​beleidsmakers​ ​dit​ ​nog​ ​tegen​ ​beter​ ​weten​ ​in​ ​als​ ​schone​ ​lucht​ ​blijven​ ​verkopen:​ ​“In​ ​plaats van​ ​de​ ​mensen​ ​voor​ ​te​ ​liegen​ ​en​ ​te​ ​willen​ ​aftroggelen,​ ​wees​ ​eerlijk​ ​en​ ​trek​ ​de princiepsbeslissing​ ​in.”​ ​Voor​ ​VolksLiga​ ​zijn​ ​er​ ​wel​ ​alternatieven​ ​om​ ​schonere​ ​lucht​ ​te​ ​krijgen, maar​ ​dat​ ​is​ ​volgens​ ​de​ ​partij​ ​niet​ ​met​ ​een​ ​simpele​ ​maatregel​ ​geklaard.

“De​ ​reële​ ​kost​ ​van​ ​verminderde​ ​uitstoot​ ​loopt​ ​op​ ​tot​ ​miljarden,​ ​want​ ​fundamenteel​ ​moet​ ​je onze​ ​drukste​ ​verkeersassen​ ​ondergronds​ ​steken​ ​met​ ​luchtkokers​ ​die​ ​de​ ​lucht​ ​nog​ ​eens zuiveren.​ ​Dat​ ​is​ ​onbegonnen​ ​werk.​ ​Maar​ ​de​ ​weginfrastructuur​ ​zodanig​ ​aanpassen​ ​dat​ ​je​ ​de helft​ ​minder​ ​verkeerslichten​ ​nodig​ ​hebt​ ​en​ ​meer​ ​doorstroming​ ​creëert,​ ​is​ ​een​ ​haalbare​ ​en milieuvriendelijke​ ​maatregel.​ ​Zeker​ ​als​ ​je​ ​weet​ ​dat​ ​auto’s​ ​opgeteld​ ​massa’s​ ​uren​ ​per​ ​dag voor​ ​een​ ​rood​ ​licht​ ​stilstaan.”​ ​klinkt​ ​het​ ​verder​ ​nog.